Wat zorgt ervoor dat medewerkers met plezier naar hun werk gaan? Hoe kunt u een context creëren waarin het beste in mensen naar boven wordt gebracht? Welke ingrediënten zijn er nodig om structureel de passie en prestatie van een bedrijf te verbeteren?
Volgens onderzoeker en bestseller auteur Marcus Buckingham heeft het alles te maken met wat u aandacht geeft. Hij observeert dat leidinggevenden onnodig veel energie besteden aan het verbeteren van de zwakke punten van hun werknemers. Uitgangspunt is in veel gevallen de functieomschrijving en niet de medewerker zelf.
Onderzoek laat zien dat het veel efficiënter is het om de sterke punten van
medewerkers te bepalen en hun functie hierop aan te passen. ‘Minder dan twee op
de tien werknemers weten hun sterke punten het merendeel van de tijd te
benutten.’ Dat betekent dat ruim 80% van de mensen het grootste gedeelte van de
tijd vanuit hun zwaktes werkt. Hoe is dat mogelijk?
Het beste in mensen naar boven brengen
Hoog tijd dus voor een sterke punten revolutie binnen
organisaties. Buckingham: ‘Bedrijven behoren aandacht te hebben voor de natuurlijke
gaven van werknemers om dan iedere werknemer zo te positioneren en zijn of haar
ontwikkeling zo te bevorderen, dat deze talenten worden getransformeerd tot
regelrechte sterke punten.’
Dat is in de praktijk knap lastig. Een bedrijf is er namelijk niet in de eerste plaats om de werknemer gelukkig te maken, maar om een zo goed mogelijk resultaat te boeken. Het uitgangspunt van een manager is de prestatie die hij van medewerkers verlangt. Pas daarna zal gekeken worden of dat resultaat eventueel kan worden ingepast in een functie die werkelijk bij je past. Hoe kunt u datgene wat medewerkers energie geeft verbinden met de collectieve ambities van de organisatie?
Uitdagingen
De uitdaging aan leidinggevenden is om te realiseren dat
een medewerker die zijn sterke punten kent (en het grootste deel van de tijd
inzet) veel meer kan bijdragen aan de behoeften van de organisatie. Dan is hij
immers intrinsiek gemotiveerd om een waardevolle bijdrage te leveren.
Als dit besef er is kunnen er stapsgewijs aanpassingen in de processen en systemen worden gedaan zodat deze zowel de ambities van medewerkers als de organisatie ondersteunen. Zorg er daarbij voor dat u systemen ontwikkelt op vraag van de gebruikers, niet op die van de controller. Hierdoor vergroot u de kans op zelfsturend gedrag bij medewerkers en geeft u ruimte voor ondernemerschap.
Medewerkers dienen te achterhalen wat hun sterke punten zijn. Dat gaat nog wat verder dan activiteiten waar u goed in bent. Buckingham: ‘Normaliter zien we een sterk punt als iets waar u goed in bent, en een zwakte als iets waar u slecht in bent. Dat is weliswaar een niet helemaal verkeerde, maar wel een incomplete voorstelling van zaken. Minstens zo belangrijk is of iets u goed doet voelen.’
De kenmerken van sterke punten zijn: u kijkt ernaar uit om het te doen, u vergeet de tijd terwijl u het doet, u bent er goed in en na afloop voelt u zich energiek of voldaan. Een goede eerste stap is terug ‘filmen’ naar uw beste momenten. Welke momenten uit de afgelopen jaren gaven u het gevoel dat u een waardevolle bijdrage hebt geleverd? Wat deed u precies? Wat zegt dit over uw specifieke talenten? Als u uw sterke punten hebt ontdekt ontstaat er een beeld over wat u kunt toevoegen aan de organisatie.
Molen, R. van der. (2013). Verbeter de passie en prestatie. Geraadpleegd op 9 september 2013. van http://www.hrpraktijk.nl/topics/talentmanagement/nieuws/verbeter-de-passie-en-prestatie
samenvatting:
Het is veel efficiënter om vanuit de sterke punten van medewerkers te werken dan vanuit de zwakke punten. Dit doet nog maar 2 op de 10 medewerkers. Voor een bedrijf is dit lastig omdat ze in de eerste plaats werken aan het juiste resultaat. Als de medewerker werkt vanuit de sterke kanten kan hij/zij veel meer bijdragen aan de behoefte van de organisatie. Er moet worden gekeken naar wat de kenmerken zijn van de sterke punten. Zo krijgt de medewerker een beeld van wat hij/zij kan toevoegen aan de organisatie.
Het is veel efficiënter om vanuit de sterke punten van medewerkers te werken dan vanuit de zwakke punten. Dit doet nog maar 2 op de 10 medewerkers. Voor een bedrijf is dit lastig omdat ze in de eerste plaats werken aan het juiste resultaat. Als de medewerker werkt vanuit de sterke kanten kan hij/zij veel meer bijdragen aan de behoefte van de organisatie. Er moet worden gekeken naar wat de kenmerken zijn van de sterke punten. Zo krijgt de medewerker een beeld van wat hij/zij kan toevoegen aan de organisatie.
Het is een heerlijk artikel om te lezen, uitgaan van het
positieven zou iedereen moeten doen! Dit artikel inspireert mij om zelf ook te
werken vanuit het positieve, wat zijn mijn sterke kanten en waarin laat ik die
naar boven komen.
Ik snap dat de werkgever in de eerste plaats niet denkt
aan de werknemer, maar vooral aan de prestatie van de werknemer. Toch is het
belangrijk voor de arbeidsbevordering dat bedrijven aandacht hebben voor de
strekte kanten van de medewerkers. Bij
alle banen vind ik het belangrijk dat er tevens wordt gekeken naar het sociale
aspect.
Dit artikel vind ik leerzaam voor studenten, en voor mensen
die werk zoeken of werk hebben. Je kunt tijdens je opleiding al kijken naar wat
je wilt, waar je goed in bent en blij van wordt. Zo kun je veel gerichter
kijken naar een stageplek, of een baan. Zo
heb je meer kans op de baan van je dromen!
Vind jij dit ook een heerlijk artikel om te lezen? Laat me weten wat jou mening is?
Minder dan twee op de tien werknemers weten hun sterke punten het merendeel van de tijd te benutten, dit zegt al voldoende toch? Het is te bizar voor woorden dat een organisatie dit niet opmerkt! Vervolgens zal dit leiden tot demotiverend personeel, onderontwikkeld personeel en sterker nog ontslag.
BeantwoordenVerwijderenHet is namelijk van groot belang dat een medewerker kan werken vanuit zijn/haar sterke punten. Dit zal ook een gevoel voor waardering te weeg brengen.
Hoi Sil,
VerwijderenIk ben het helemaal eens met je reactie, als medewerkers niet werken vanuit hun sterke punten, geeft dit in de toekomst problemen.
Bedankt voor je reactie!
Gr. Kristy